Pęd życia, konieczność ciągłego przemieszczania się sprawiają, że podróże te małe i te duże odgrywają ważną rolę w naszym życiu. Dość często wybieranym środkiem transportu jest kolej. Aby sprostać oczekiwaniom podróżnych kolej nieustannie się rozwija i poszerza ofertę swoich usług. Dużym przełomem było pojawienie się aplikacji mobilnych służących do zakupu biletów. Dzięki temu rozwiązaniu nie trzeba odwiedzać kas biletowych i stać w długich kolejkach.
W AppStore dostępnych jest kilka aplikacji służących do zakupu biletów. Krótko przedstawię dwie aplikacje, z których korzystam na co dzień. Współpracują one z czytnikiem ekranu VoiceOver będącym dostosowaniem telefonów iPhone do potrzeb osób słabowidzących i niewidomych.
Aplikacja BILKOM BILETY umożliwia zakup biletów na pociągi następujących przewoźników: PKP Intercity, PKP SKM w Trójmieście, POLREGIO, Łódzka Kolej Aglomeracyjna, Koleje Wielkopolskie i Koleje Małopolskie. Do przemieszczania się między dostępnymi opcjami i polami edycyjnymi służy gest polegający na poziomym przesunięciu palca od lewej do prawej strony. Do aplikacji można zalogować się na trzy sposoby:
- tworząc konto Bilkom,
- można zalogować się przez Google,
- jak również dostępna jest opcja wykorzystania do tego celu konta Facebook.
Po zalogowaniu się mamy do wyboru 4 opcje dostępne na dole ekranu: szukaj połączeń, portfel biletów, stacja i opcje.
Szukanie połączeń
Po uzupełnieniu wszystkich niezbędnych pól związanych z planowaną podróżą takich jak:
stacja początkowa, stacja końcowa, data i godzina odjazdu wybieramy opcję szukaj połączenia. Gdy zdecydujemy się na jakieś połączenie serwis Bilkom przeniesie nas do koszyka w celu uzupełnienia informacji niezbędnych do zakupu:
imię i nazwisko, przedział wiekowy. Aby wybrać przedział wiekowy klikamy dwukrotnie opcję: przedział wiekowy, następnie usłyszymy komunikat: „wybieracz regulacja, aby zmienić wartość przeciągnij jednym palcem w górę lub w dół”. Gdy znajdziemy odpowiedni przedział wiekowy potwierdzamy wybór dwukrotnym stuknięciem palca a następnie klikamy przycisk: gotowe.
Tak samo wygląda sytuacja z wyborem interesującej nas zniżki. Kolejną opcją, którą mamy do dyspozycji jest możliwość dodania pasażerów, psa, roweru oraz dodatkowego bagażu. Na końcu dokonujemy wyboru klasy wagonu, preferowanego usytuowania i rodzaju wagonu. Kolejny krok to wybranie opcji: dalej, pojawią się nam wszystkie uzupełnione informacje wraz z przydzielonym przez system numerem wagonu i miejsca oraz ceną biletu. Na tym etapie potwierdzamy również, że zgadzamy się z regulaminem aplikacji. Jeśli wszystko się zgadza wybieramy przycisk: zapłać i zostajemy przekierowani do formularza płatności blik. Po uiszczeniu opłaty na wskazany przez nas adres e-mail otrzymujemy bilet w formie pliku PDF.
Portfel biletów
Po otwarciu tej karty pojawia się informacja o nadchodzących przejazdach:
data, numer pociągu, peronu i toru, z którego odjeżdża, jeśli dokonaliśmy zakupu biletów. W tym miejscu można też otworzyć lub pobrać bilet.
Stacja
Po wybraniu interesującej nas stacji mamy dostęp do listy pociągów przyjeżdżających lub odjeżdżających.
Opcje
Z tego miejsca mamy dostęp do: informacji o aplikacji czy profilu użytkownika.
Do zalet opisywanej aplikacji można zaliczyć fakt, że o jakimkolwiek opóźnieniu pociągu, na który zakupiliśmy bilet jesteśmy informowani wiadomością e-mail.
Drugą aplikacją, która ułatwia mi życie jest KOLEO. Obsługuje ona takich przewoźników jak: Polregio, Arriva, Koleje Dolnośląskie, Łódzka Kolej Aglomeracyjna, PKP SKM w Trójmieście i Koleje Wielkopolskie. Po zalogowaniu się do aplikacji mamy do wyboru 5 kart znajdujących się na dole ekranu, od lewej strony:
moje bilety, finanse, wyszukaj połączenie, dworce i konto.
Moje bilety
Po otworzeniu tej karty mamy dostęp do aktualnych i archiwalnych biletów. Na uwagę zasługuje fakt, że za pośrednictwem tej aplikacji można kupić nie tylko bilety jednorazowe, ale też okresowe.
Finanse
W Koleo są do dyspozycji następujące formy płatności:
Konto Koleo, jest to osobiste konto Koleo, które można doładować dowolną kwotą. Dostępna jest także płatność blik oraz dokonywanie transakcji kartą. Karta finanse daje nam wgląd w stan naszego indywidualnego konta Koleo oraz pozwala na dodanie karty płatniczej.
Wyszukaj połączenie
Aby znaleźć odpowiadające nam połączenie i dokonać zakupu biletu wypełniamy następujące pola:
Stacja początkowa, stacja końcowa oraz data i godzina odjazdu. Przy wyborze daty i godziny odjazdu postępujemy tak jak w przypadku aplikacji Bilkom Bilety wykorzystując gest przeciągnięcia palca w górę lub w dół a następnie klikamy opcję: wybierz. Dostępna jest także możliwość znalezienia najbliższej stacji oraz opcja zamiany stacji miejscami. System domyślnie wprowadza takie informacje jak: imię i nazwisko oraz przysługujące nam ulgi. Są to dane, które można wprowadzić przy zakładaniu konta Koleo. Jeśli wszystkie pola są poprawnie wypełnione wybieramy przycisk: wyszukaj połączenie. Przy każdym połączeniu z listy pojawia się cena uwzględniająca nasze uprawnienia do ulg.
Po wybraniu interesującego nas połączenia klikamy opcję: dalej. Na tym etapie możemy jeszcze dodać rower, psa lub bagaż. Jeśli na tym poziomie wszystko się zgadza to po raz kolejny klikamy przycisk: dalej i wybieramy metodę płatności. Zakupiony bilet będzie dostępny w aplikacji po wybraniu karty moje bilety oraz zostanie wysłany na nasz adres e-mail..
Dworce
Opcja ta pozwala na znalezienie najbliższej stacji kolejowej i wyświetleniu przyjeżdżających lub odjeżdżających pociągów.
Konto
Ostatnia karta pozwala na dokonywanie zmian dotyczących naszych danych osobowych.
Obie aplikacje pozwalają na to, aby bilet mieć w telefonie, nie ma potrzeby jego drukowania.
Zarówno aplikacja Bilkom Bilety jak i aplikacja Koleo posiadają wiele przydatnych opcji, ale żadna z nich nie zaspokaja w 100% moich potrzeb. Do wad jednej i drugiej można zaliczyć to, że nie obsługują one wszystkich dostępnych przewoźników kolejowych i trzeba z nich korzystać wybiórczo. Zaletą jest prosta i szybka obsługa.
Jeśli chcesz się dowiedzieć więcej przeczytaj inne nasze artykuły.
Ekspert ds. dostępności cyfrowej z 5-letnim doświadczeniem, mający na koncie ponad 500 audytów stron i aplikacji mobilnych. Jest absolwentem Akademii Morskiej w Gdyni. Poza pracą profesjonalną, jest pasjonatem sportu i psychologii, co przekłada się na jego funkcję prezesa Stowarzyszenia Aktywne Kosakowo. Jego zrozumienie technicznych i ludzkich aspektów dostępności pochodzi z połączenia wiedzy zawodowej z zainteresowaniami osobistymi.