Ocena e-materiałów pod kątem zgodności ze standardem WCAG 2.0 i WCAG 2.1Przeczytasz w 2 min
Zdalna praca w ostatnim czasie znacznie zyskała na popularności. Dzięki niej można znacznie zredukować koszty przedsiębiorstwa oraz stać się bardziej dostępnym i elastycznym dla klientów.
Podobnie ma się sytuacja z edukacją. Samych kursów pozwalających zyskać niezbędną wiedzę do prowadzenia wszelakiej działalności jest w sieci bardzo dużo. Nie wychodząc z domu można stać się trenerem personalnym, trenerem siatkówki oraz innych sportów a także można zacząć programować w nowopoznanych językach.
Jakiś czas temu MEN (Ministerstwo Edukacji Narodowej) wdrożyło system e-podreczniki umożliwiając w ten sposób naukę dla szkół podstawowych i średnich zdalnie z domu. Uczniowie mogą w ten sposób przerabiać interaktywne materiały, zapoznawać się z treścią a potem sprawdzić nabytą wiedzę rozwiązując testy.
Dzięki takiemu rozwiązaniu także uczniowie z pewnymi dysfunkcjami mają ułatwiony dostęp do wiedzy. Jednak dla nich e-materiały muszą być specjalnie przygotowane ponieważ nie każdy uczeń jest w stanie zapoznać się z treścią multimedialną. Istnieje szereg upośledzeń zdrowotnych takich jak upośledzenie wzroku i słuchu, które znacznie ograniczają dostęp do takich materiałów.
Dlatego MEN nakazało aby wszystkie e-materiały były możliwie dostępne w takim samym stopniu dla wszystkich użytkowników. Stąd powstały zespoły audytorów, które sprawdzają a następnie wykazują, które elementy e-materiałów są niedostępne dla osób niepełnosprawnych. Następnie uwagi te są przekazywane do kolejnego zespołu – projektowego, które zastępują niedostępne materiały, materiałami alternatywnymi, które będą dostępne także dla osób niepełnosprawnych.
Nasza firma bierze aktualnie udział w przeprowadzaniu audytów e-materiałów co do ich zgodności ze standardem WCAG 2.0.

Jestem absolwentem Uniwersytetu Morskiego w Gdyni. Zdobyłem tytuł magistra zarządzania na kierunku kierunek Biznes Elektroniczny. Od 2014 roku jestem związany z dostępnością stron internetowych. Wykonałem audyty dla takich podmiotów jak Ministerstwo Edukacji, Ośrodek Rozwoju Edukacji, Urząd Miasta Podkowa Leśna, Urząd Gminy Kosakowo. Uczestniczyłem w ponad 30 projektach związanych z dostępnością oraz ukończyłem kilka szkoleń z zakresu dostępności.
Polecane artykuły z tej kategorii:
- Zmiany w WCAG 2.2 w porównaniu do 2.1
- Spotkanie z cyklu: A11y – Accessibility – Dostępność
- Skarga na brak dostępności
- Dostosowanie strony internetowej Centrum Medycznego ALMA MED do WCAG 2.1 AA
- Szkolenie dla Centrum Wsparcia i Rozwoju UPP
- Audyt dostępności standard WCAG 2.1
- Doradztwo do spraw dostępności
- Konsultacje
- Dostępność dla szkół – Akademia Teatralna w Warszawie
- Dodawanie Tłumacza na język migowy do filmu