Szukaj
Zamknij wyszukiwarkę

Artykuły

Osoby niewidome w podróży kontra procedury

Opis alternatywny obrazu: Na obrazie przedstawiona jest osoba niewidoma podróżująca pociągiem. Siedzi ona przy oknie, obok niej znajduje się biała laska. Osoba ta dotyka dłonią tekstury siedzenia pociągu, co ilustruje jej wyostrzony zmysł dotyku. Wnętrze pociągu jest nowoczesne i dobrze oświetlone, tworząc spokojną i przyjemną atmosferę. Za oknem widoczny jest rozmyty krajobraz, symbolizujący ruch. Osoba jest ubrana w swobodny i komfortowy strój, co oddaje codzienną scenę podróży.

O dostępności usług oferowanych przez PKP Intercity już pisałam. W większości przypadków osoba niewidoma korzystając z asysty może bezpiecznie przemieścić się z punktu A do punktu B. Schody pojawiają się wtedy, gdy podróż trzeba podzielić na etapy, bo nie wszędzie można dojechać pociągiem. Dworce Autobusowe nie mają systemowego odgórnego rozwiązania w zakresie świadczenia pomocy w podróży osobom z niepełnosprawnością.

Jakiś czas temu sama znalazłam się w takiej sytuacji, w której nie mogłam się dostać do stacji docelowej pociągiem. Musiałam dojechać z Gdyni do Gostynia. Rozważałam dwie opcje, pierwsza z nich to dojazd pociągiem do Leszna a następnie autobusem do Gostynia. Alternatywna opcja to przejazd pociągiem z Gdyni do Poznania i dalej autobusem do Gostynia. Wybrałam to drugie rozwiązanie ze względu na to, że Poznań jest większą stacją i powinno się tam przemieszczać więcej osób. Kolejnym argumentem przemawiającym za tym wyborem był fakt, że budynki Dworca PKP Dworca Autobusowego i galerii handlowej są ze sobą połączone i odległość, którą trzeba pokonać powinna być mniejsza. Miałam około 2h na przesiadkę. Okazało się, że panowie świadczący pomoc na dworcu PKP po konsultacji najprawdopodobniej z przełożonym nie mogli mnie doprowadzić na odpowiednie stanowisko, z którego miał odjechać autobus do Gostynia. Nie mogą oni opuszczać terenu Dworca PKP. Jeden z nich udzielił mi instrukcji słownej jak powinnam dotrzeć do miejsca, z którego miał odjechać mój autobus. Drugi z nich zapytał dwie przypadkowe osoby robiące zakupy czy mogłyby mi pomóc. Panie były bardzo życzliwe, pomogły mi dojść na dworzec autobusowy. Jedna z nich została żeby upewnić się, że wsiadam do odpowiedniego autobusu.

Opisana powyżej sytuacja kosztowała mnie dużo stresu. Skłoniło mnie to do przeanalizowania tego, co mogę zrobić, aby w przyszłości uniknąć podobnych problemów. Stwierdziłam, że skoro nie ma odgórnego rozwiązania, takiego, jakie ma PKP Intercity to może trzeba planując podróż konsultować się z pracownikami określonego Dworca Autobusowego indywidualnie licząc na otwartość i odrobinę empatii.

Skontaktowałam się w tej sprawie z pracownikiem Dworca Autobusowego w Poznaniu odpowiedzialnym za kontakt z klientem. Dowiedziałam się, że na Dworcu nie jest świadczona usługa asysty, ale starają się każdy przypadek rozpatrywać indywidualnie. Planując podróż powinnam przekazać niezbędne szczegóły a przez dworzec autobusowy zostanie wyznaczona osoba, która doprowadzi mnie z Dworca PKP na odpowiednie stanowisko na Dworcu Autobusowym.

Nie miałam jeszcze okazji żeby sprawdzić jak to wygląda w praktyce, ale cieszyć powinien już fakt chęci rozmowy i próby znalezienia rozwiązania zgłaszanych problemów. Ostatecznie procedury są istotne, porządkują wiele spraw, ale wszędzie pracują ludzie i to od ich otwartości i empatii najwięcej zależy, to oni mogą coś zmienić.