Logo firmy Nautil

Osoby niewidome w podróży kontra procedury

O dostępności usług oferowanych przez PKP Intercity już pisałam. W większości przypadków osoba niewidoma korzystając z asysty może bezpiecznie przemieścić się z punktu A do punktu B. Schody pojawiają się wtedy, gdy podróż trzeba podzielić na etapy, bo nie wszędzie można dojechać pociągiem. Dworce Autobusowe nie mają systemowego odgórnego rozwiązania w zakresie świadczenia pomocy w podróży osobom z niepełnosprawnością.

Jakiś czas temu sama znalazłam się w takiej sytuacji, w której nie mogłam się dostać do stacji docelowej pociągiem. Musiałam dojechać z Gdyni do Gostynia. Rozważałam dwie opcje, pierwsza z nich to dojazd pociągiem do Leszna a następnie autobusem do Gostynia. Alternatywna opcja to przejazd pociągiem z Gdyni do Poznania i dalej autobusem do Gostynia. Wybrałam to drugie rozwiązanie ze względu na to, że Poznań jest większą stacją i powinno się tam przemieszczać więcej osób. Kolejnym argumentem przemawiającym za tym wyborem był fakt, że budynki Dworca PKP Dworca Autobusowego i galerii handlowej są ze sobą połączone i odległość, którą trzeba pokonać powinna być mniejsza. Miałam około 2h na przesiadkę. Okazało się, że panowie świadczący pomoc na dworcu PKP po konsultacji najprawdopodobniej z przełożonym nie mogli mnie doprowadzić na odpowiednie stanowisko, z którego miał odjechać autobus do Gostynia. Nie mogą oni opuszczać terenu Dworca PKP. Jeden z nich udzielił mi instrukcji słownej jak powinnam dotrzeć do miejsca, z którego miał odjechać mój autobus. Drugi z nich zapytał dwie przypadkowe osoby robiące zakupy czy mogłyby mi pomóc. Panie były bardzo życzliwe, pomogły mi dojść na dworzec autobusowy. Jedna z nich została żeby upewnić się, że wsiadam do odpowiedniego autobusu.

Opisana powyżej sytuacja kosztowała mnie dużo stresu. Skłoniło mnie to do przeanalizowania tego, co mogę zrobić, aby w przyszłości uniknąć podobnych problemów. Stwierdziłam, że skoro nie ma odgórnego rozwiązania, takiego, jakie ma PKP Intercity to może trzeba planując podróż konsultować się z pracownikami określonego Dworca Autobusowego indywidualnie licząc na otwartość i odrobinę empatii.

Skontaktowałam się w tej sprawie z pracownikiem Dworca Autobusowego w Poznaniu odpowiedzialnym za kontakt z klientem. Dowiedziałam się, że na Dworcu nie jest świadczona usługa asysty, ale starają się każdy przypadek rozpatrywać indywidualnie. Planując podróż powinnam przekazać niezbędne szczegóły a przez dworzec autobusowy zostanie wyznaczona osoba, która doprowadzi mnie z Dworca PKP na odpowiednie stanowisko na Dworcu Autobusowym.

Nie miałam jeszcze okazji żeby sprawdzić jak to wygląda w praktyce, ale cieszyć powinien już fakt chęci rozmowy i próby znalezienia rozwiązania zgłaszanych problemów. Ostatecznie procedury są istotne, porządkują wiele spraw, ale wszędzie pracują ludzie i to od ich otwartości i empatii najwięcej zależy, to oni mogą coś zmienić.