Zbliżające się Święta Bożego Narodzenia, a następnie Sylwester i Nowy Rok, to doskonała okazja, by przypomnieć sobie podstawowe zasady dostępności cyfrowej. Dzięki nim życzenia wysyłane rodzinie, przyjaciołom oraz znajomym, a także publikowane na portalach społecznościowych zdjęcia i grafiki będą bardziej dostępne dla wszystkich odbiorców, w tym osób z niepełnosprawnościami wzroku.
Uwzględnienie potrzeb odbiorców
Aby zadbać o dostępność publikowanych treści, warto zastanowić się, kto jest ich odbiorcą i czy ma szczególne potrzeby. Osoby słabowidzące i niewidome mogą mieć trudności z odbiorem atrakcyjnych form wizualnych, takich jak obrazki czy filmiki.
Wskazówki dotyczące dostępności cyfrowej życzeń
- Tekst alternatywny dla grafik i filmów
Technologie wspomagające, wykorzystywane przez osoby słabowidzące i niewidome, nie są w stanie odczytać tekstu osadzonego na grafikach. Dlatego warto:- Dodać tekst alternatywny do zdjęć i filmów.
- Krótko i zwięźle opisać, co przedstawia grafika lub film.
- Pamiętać, że jest to szczególnie ważne w przypadku filmów z pokazami slajdów.
Nowoczesne aplikacje wykorzystujące sztuczną inteligencję potrafią analizować zawartość wizualną. Jednak przygotowanie własnego opisu alternatywnego świadczy o zaangażowaniu i indywidualnym podejściu, co z pewnością zostanie docenione przez odbiorcę.
- Przyjazna czcionka i kontrast
Osoby słabowidzące zwracają uwagę na wielkość i rodzaj czcionki. Do najbardziej przyjaznych należą:- Arial, Times New Roman, Verdana, Helvetica, Calibri, Open Sans.
- Zachowanie wysokiego kontrastu między tekstem a tłem.
Jeśli przygotowanie odpowiednio dostępnych życzeń w formie graficznej jest zbyt trudne, warto rozważyć wysłanie ich w formie wiadomości SMS lub e-mail. W końcu najważniejsza jest treść życzeń, a nie atrakcyjna wizualnie forma.
Dostępność treści w social mediach
Publikując zdjęcia na portalach społecznościowych, warto pamiętać, że brak tekstu alternatywnego wyklucza osoby niewidome z pełnego odbioru treści.
Jak rozwiązać ten problem?
Można dodać tekst alternatywny, czyli słowny, zwięzły opis zawartości grafiki. Tekst ten będzie odczytany przez czytnik ekranu, ale nie będzie widoczny dla pozostałych użytkowników.
Dodawanie tekstu alternatywnego na Facebooku
Facebook automatycznie generuje tekst alternatywny, jednak jest on bardzo ogólny i często mało precyzyjny, np.: „Może być zdjęciem przedstawiającym psa”.
Aby dodać własny tekst alternatywny:
- Po wybraniu opcji “Utwórz post” i dodaniu zdjęcia z galerii, kliknij “Więcej”.
- Wybierz opcję “Edytuj tekst alternatywny”.
- W polu edycji wpisz krótki opis tego, co przedstawia fotografia.
Chociaż dodawanie tekstów alternatywnych w mediach społecznościowych jest jeszcze mało popularne, każda taka inicjatywa sprawia, że osoby niewidome czują się bardziej uwzględnione i docenione.
Podsumowanie
Dzięki zastosowaniu podstawowych zasad dostępności życzenia świąteczne oraz publikacje w social mediach mogą być przyjazne dla wszystkich odbiorców, niezależnie od ich możliwości percepcyjnych. Wystarczy dodać tekst alternatywny, wybrać odpowiednią czcionkę oraz zadbać o kontrast, by każdy mógł cieszyć się świątecznymi życzeniami i wspólnymi chwilami.
Ekspert ds. dostępności cyfrowej z 5-letnim doświadczeniem, mający na koncie ponad 500 audytów stron i aplikacji mobilnych. Jest absolwentem Akademii Morskiej w Gdyni. Poza pracą profesjonalną, jest pasjonatem sportu i psychologii, co przekłada się na jego funkcję prezesa Stowarzyszenia Aktywne Kosakowo. Jego zrozumienie technicznych i ludzkich aspektów dostępności pochodzi z połączenia wiedzy zawodowej z zainteresowaniami osobistymi.