18 grudnia mieliśmy przyjemność poprowadzić ostatnie w tym roku zajęcia edukacyjne, których celem było przybliżenie funkcjonowania osób niewidomych i słabowidzących. Uczestnikami warsztatów byli uczniowie trzeciej klasy Szkoły Podstawowej nr 43 w Gdyni.
Cel zajęć
Naszym głównym celem było zapoznanie dzieci z zasadami savoir-vivre wobec osób z niepełnosprawnością wzrokową oraz uwrażliwienie ich na potrzeby innych. Wierzymy, że nauka przez zabawę i zajęcia angażujące uczestników zapadają w pamięć i pomagają zrozumieć wyzwania, z jakimi na co dzień mierzy się ta grupa społeczna. Dlatego postawiliśmy na praktyczne wykorzystanie zdobytej wiedzy.
Aktywności praktyczne
Podczas warsztatów dzieci mogły doświadczyć życia bez wzroku. Zadania obejmowały:
- Pokonywanie toru przeszkód przy użyciu białej laski i kolorowej opaski na oczach.
- Wcielanie się w rolę przewodnika, pomagając koledze lub koleżance z zasłoniętymi oczami.
- Rozpoznawanie świata za pomocą innych zmysłów – dzieci identyfikowały dźwięki zwierząt, pojazdów i urządzeń oraz zapachy podstawowych przypraw kuchennych.
Nauka alfabetu Braille’a i technologie wspierające
Uczniowie poznali podstawy alfabetu Braille’a, dowiadując się, jak osoby niewidome czytają i piszą. Zaprezentowaliśmy również nowoczesne technologie, w tym:
- Czytnik ekranu przekształcający tekst na mowę syntetyczną.
- Aplikację mobilną do rozpoznawania banknotów i opisywania zdjęć.
- Gadżety ułatwiające codzienne życie, takie jak zegarek brajlowski, czujnik poziomu cieczy czy mówiąca waga kuchenna.
Zaangażowanie uczniów
Dzieci aktywnie uczestniczyły w zajęciach, zadając liczne pytania. Szczególnie interesowały je:
- Sny osób niewidomych.
- Sposoby rozpoznawania kolorów.
- Codzienne czynności samoobsługowe.
Znaczenie edukacji włączającej
Lęk i dystans wobec określonych grup społecznych często wynikają z braku wiedzy. Dlatego edukacja dotycząca różnych aspektów niepełnosprawności powinna być integralną częścią procesu wychowawczego. Chcemy, aby dzieci postrzegały różnice jako wartość, a nie powód do wykluczenia. Takie podejście może przyczynić się do budowania bardziej otwartego i włączającego społeczeństwa, w którym każdy czuje się szanowany i akceptowany.
Podsumowanie
Mamy nadzieję, że dzisiejsze spotkanie zaowocuje wzrostem empatii, zrozumienia różnorodnych potrzeb i otwartości na drugiego człowieka. Wspólnie kształtujemy przyszłe pokolenia, które będą bardziej świadome i wrażliwe na problemy innych
Testerka dostępności cyfrowej. Kształciła się w ośrodku dla osób słabo widzących i niewidomych w Bydgoszczy, a później studiowała w Gdyni na kierunku technik masażysta oraz pedagogikę.
Zdobywała doświadczenie zawodowe w klubie fitness. Aktywnie uprawia sport, reprezentując klub „Łuczniczka” w Bydgoszczy, grając w bowling i kręgle.
Brała udział w imprezach sportowych w Polsce i za granicą. Sport daje jej odwagę i motywuje do stawiania nowych celów.
W wolnym czasie czyta, spaceruje z psem i jeździ na rowerze.