Szukaj
Zamknij wyszukiwarkę

Artykuły

Ostatnie zajęcia edukacyjne w 2024 roku: Zrozumienie świata osób niewidomych i słabowidzących

18 grudnia mieliśmy przyjemność poprowadzić ostatnie w tym roku zajęcia edukacyjne, których celem było przybliżenie funkcjonowania osób niewidomych i słabowidzących. Uczestnikami warsztatów byli uczniowie trzeciej klasy Szkoły Podstawowej nr 43 w Gdyni.

Na zdjęciu widać grupę dzieci siedzących w szkolnej klasie, zwróconych w stronę prowadzącej zajęcia kobiety, która trzyma w rękach urządzenie przypominające maszynę brajlowską. W pomieszczeniu znajdują się żółte ściany, okna z roletami oraz elementy dekoracyjne, takie jak choinka i mapa Polski na ścianie. Na ławkach dzieci leżą podręczniki i przybory szkolne, a na stole prowadzącej widoczne są różne przedmioty edukacyjne, m.in. biała laska i drobne gadżety wspierające osoby z niepełnosprawnością wzrokową. Atmosfera wydaje się zaangażowana i edukacyjna.

Cel zajęć

Naszym głównym celem było zapoznanie dzieci z zasadami savoir-vivre wobec osób z niepełnosprawnością wzrokową oraz uwrażliwienie ich na potrzeby innych. Wierzymy, że nauka przez zabawę i zajęcia angażujące uczestników zapadają w pamięć i pomagają zrozumieć wyzwania, z jakimi na co dzień mierzy się ta grupa społeczna. Dlatego postawiliśmy na praktyczne wykorzystanie zdobytej wiedzy.

Aktywności praktyczne

Podczas warsztatów dzieci mogły doświadczyć życia bez wzroku. Zadania obejmowały:

  • Pokonywanie toru przeszkód przy użyciu białej laski i kolorowej opaski na oczach.
  • Wcielanie się w rolę przewodnika, pomagając koledze lub koleżance z zasłoniętymi oczami.
  • Rozpoznawanie świata za pomocą innych zmysłów – dzieci identyfikowały dźwięki zwierząt, pojazdów i urządzeń oraz zapachy podstawowych przypraw kuchennych.

Nauka alfabetu Braille’a i technologie wspierające

Uczniowie poznali podstawy alfabetu Braille’a, dowiadując się, jak osoby niewidome czytają i piszą. Zaprezentowaliśmy również nowoczesne technologie, w tym:

  • Czytnik ekranu przekształcający tekst na mowę syntetyczną.
  • Aplikację mobilną do rozpoznawania banknotów i opisywania zdjęć.
  • Gadżety ułatwiające codzienne życie, takie jak zegarek brajlowski, czujnik poziomu cieczy czy mówiąca waga kuchenna.

Zaangażowanie uczniów

Dzieci aktywnie uczestniczyły w zajęciach, zadając liczne pytania. Szczególnie interesowały je:

  • Sny osób niewidomych.
  • Sposoby rozpoznawania kolorów.
  • Codzienne czynności samoobsługowe.

Znaczenie edukacji włączającej

Lęk i dystans wobec określonych grup społecznych często wynikają z braku wiedzy. Dlatego edukacja dotycząca różnych aspektów niepełnosprawności powinna być integralną częścią procesu wychowawczego. Chcemy, aby dzieci postrzegały różnice jako wartość, a nie powód do wykluczenia. Takie podejście może przyczynić się do budowania bardziej otwartego i włączającego społeczeństwa, w którym każdy czuje się szanowany i akceptowany.

Podsumowanie

Mamy nadzieję, że dzisiejsze spotkanie zaowocuje wzrostem empatii, zrozumienia różnorodnych potrzeb i otwartości na drugiego człowieka. Wspólnie kształtujemy przyszłe pokolenia, które będą bardziej świadome i wrażliwe na problemy innych