Blik to metoda płatności, która cieszy się coraz większą popularnością ze względu na prostotę i szybkość dokonywanych transakcji. Niewątpliwą zaletą Blika jest jego szerokie wykorzystanie. Dzięki szybkim płatnościom Blik można zapłacić zarówno za zakupy w sklepie internetowym, jak i stacjonarnym, wpłacić i wypłacić gotówkę, a także natychmiastowo rozliczyć się ze znajomymi, przelewając pieniądze na numer telefonu lub wysyłając prośbę o przelew na konkretną, wskazaną kwotę.
Kod Blik jest to jednorazowy, sześciocyfrowy kod, który można znaleźć w aplikacji mobilnej swojego banku. Jest on ważny przez 2 minuty. Jeśli użytkownik w ciągu tego czasu nie zdąży sfinalizować transakcji, to po jego upływie musi wygenerować nowy.
Krok po kroku płatności w sklepie internetowym z wykorzystaniem kodu Blik:
- Po dodaniu do koszyka wszystkich produktów lub usług, które chcemy nabyć, z dostępnych metod płatności wybieramy Blik.
- Następnie, w aplikacji bankowej również należy wybrać Blik, po czym wyświetlony zostaje jednorazowy kod, ważny przez 2 minuty.
- W kolejnym kroku wpisujemy wygenerowany kod na stronie płatności w sklepie internetowym. Możemy go zapamiętać i wprowadzić każdy znak osobno, lub w aplikacji bankowej użyć przycisku „skopiuj kod”.
- Ostatnim etapem jest potwierdzenie transakcji PIN-em w aplikacji bankowej.
Z szybkich płatności Blik chętnie korzystają również osoby słabowidzące i niewidome. Co podczas tego procesu może sprawiać im trudność? Zazwyczaj osoby korzystające na co dzień z technologii wspomagających, udźwiękawiających lub powiększających, potrzebują więcej czasu na zapoznanie się z treścią znajdującą się na ekranie niż osoby dobrze widzące, nawet jeśli korzystają z maksymalnej prędkości mowy czytnika ekranu bądź najlepiej dostosowanych do swoich potrzeb ustawień wielkości oraz barw wyświetlanych elementów. Kłopotliwe może być zapamiętanie lub skopiowanie i sprawne wprowadzenie sześciocyfrowego kodu w przeznaczonym do tego polu przy ograniczonym czasie. W aplikacji bankowej, z której korzystam, jest on odczytywany jako ciąg cyfr. Gdy robię zakupy korzystając z telefonu, nie ma to dla mnie takiego wielkiego znaczenia, ponieważ kopiuję kod do schowka i wklejam go w przeznaczonym do tego polu na stronie sklepu. Natomiast, jeśli używam dwóch urządzeń i muszę kod Blik wprowadzić na komputerze, wpisując pojedynczo każdą cyfrę, to uważam, że zdecydowanie łatwiej byłoby go zapamiętać, jeśli byłby odczytywany jako dwie trzycyfrowe liczby lub ewentualnie trzy dwucyfrowe.
Z kolei dla osób korzystających z opcji zmiany wielkości czcionki, dostosowywania kontrastu i odwracania kolorów istotne jest to, żeby kod Blik, wyświetlany w aplikacji bankowej, oraz pole, w którym należy go wpisać w sklepie internetowym, były jednymi z pierwszych rzeczy, które użytkownik zauważy, tak żeby nie musiał ich szukać, analizując każdy element strony. Istotne jest to, żeby fokus, który będzie otaczał ten element, był widoczny, żeby był zachowany odpowiedni kontrast w stosunku do tła. Właściwa kolejność fokusów jest też bardzo ważna dla osób niewidomych korzystających z czytników ekranu, przetwarzających na mowę syntetyczną wszystko to, co jest wyświetlane na ekranie. Intuicyjna kolejność elementów, pomiędzy którymi użytkownik musi się przemieszczać, pozwala na zaoszczędzenie cennego czasu.
Osoby mające dostęp do treści cyfrowych dzięki czytnikom ekranu zwracają szczególną uwagę na właściwe oznajmianie dostępnych przycisków, np. „kupuję i płacę – przycisk”, oraz opisywanie pól edycyjnych, które mogą być zatytułowane: „kod Blik – pole tekstowe”. Użytkownik powinien także wiedzieć, przez jaki czas wygenerowany kod będzie jeszcze ważny, a co za tym idzie, czy uda mu się rozpoczętą płatność doprowadzić do końca. Nie ma idealnego rozwiązania, w jakich odstępach czasowych czytnik powinien przekazywać taką informację. Zbyt częste komunikaty, np. przekazywane co kilka sekund, najprawdopodobniej byłyby elementem stresującym i spowodowałyby skutek odwrotny do zamierzonego. Informacja co 30 sekund mogłaby być kompromisem między zbyt częstym oznajmianiem a brakiem komunikatów.
Kolejnym dylematem jest to, w jakiej formie powinna być przekazywana informacja o czasie, który pozostał do utraty ważności wygenerowanego kodu. Czy lepszym rozwiązaniem jest komunikat o ilości sekund, które pozostały, aby proces płatności doprowadzić do końca, np. „kod Blik ważny przez 90 sekund”, czy raczej ilość minut i sekund, i mógłby on brzmieć: „kod Blik ważny przez 1 minutę, 30 sekund”? Która opcja jest bardziej intuicyjna i lepiej przemawia do odbiorcy?
Osoby słabowidzące, potrzebujące dużego powiększenia treści znajdujących się na ekranie, spotykały się też z takim problemem, że cały kod, składający się z 6 cyfr, nie mieścił się w jednej linii i był widoczny jako 3 pierwsze cyfry i wielokropek. Niedogodność ta została rozwiązana w taki sposób, że kod jest wyświetlany w 2 rzędach, w każdym z nich znajdują się 3 znaki, dzięki czemu jest on widoczny dla użytkownika.
Dodatkowym elementem, mającym wpływ na przebieg całego procesu, jest poziom zaawansowania użytkownika w zakresie korzystania z technologii asystujących. Pomocna może być też znajomość strony konkretnego sklepu. Jeżeli klient regularnie dokonuje zakupów w określonym sklepie, to istnieje duże prawdopodobieństwo, że pamięta ogólny zarys strony i rozmieszczenie kluczowych elementów. Niestety, trzeba liczyć się z tym, że nie zawsze zmiany wprowadzane na stronach internetowych są korzystne dla osób słabowidzących i niewidomych.
Szybkie płatności Blik są metodą, z której chętnie korzystają osoby mające problem ze wzrokiem. Jest kilka elementów zwiększających dostępność operacji płatniczych Blik, sprawiających, że cały proces jest bardziej przyjazny użytkownikom mającym różne potrzeby. Dużym ułatwieniem, usprawniającym operacje płatnicze, jest logiczna kolejność elementów znajdujących się na ekranie, odczytywanie kodu w sposób ułatwiający jego zapamiętanie oraz właściwe oznajmianie przycisków i czasu, który został do wygaśnięcia ważności wygenerowanego kodu.
Testerka dostępności cyfrowej. Kształciła się w ośrodku dla osób słabo widzących i niewidomych w Bydgoszczy, a później studiowała w Gdyni na kierunku technik masażysta oraz pedagogikę.
Zdobywała doświadczenie zawodowe w klubie fitness. Aktywnie uprawia sport, reprezentując klub „Łuczniczka” w Bydgoszczy, grając w bowling i kręgle.
Brała udział w imprezach sportowych w Polsce i za granicą. Sport daje jej odwagę i motywuje do stawiania nowych celów.
W wolnym czasie czyta, spaceruje z psem i jeździ na rowerze.