Które materiały filmowe powinny posiadać napisy?Przeczytasz w 1 min

Ilustracja przedstawia pilot do telewizora. W tle znajduje się telewizor.

W Polsce obowiązuje prawo, według którego wszystkie filmy zamieszczone na stronach internetowych podmiotów publicznych muszą posiadać napisy. Podobnie jest ze stronami www projektów realizowanych z funduszy unijnych.

Do najczęściej publikowanych materiałów wideo na stronach internetowych instytucji publicznych należą:

  • Zapisy i relacje z konferencji, szkoleń i posiedzeń.
  • Spoty reklamowe.
  • Filmy promocyjne.
  • Wywiady.

Napisy do tego rodzaju filmów znacząco różnią się od napisów do filmów fabularnych. Muszą być bowiem dostępne dla każdego typu użytkowników. Powinny dokładnie przekazać wartość i merytorykę, którą niesie za sobą materiał wideo.

Kto w Polsce zajmuje się standaryzacją napisów do filmów?

Podstawę opracowania stanowią dokumenty załączone w aneksie oraz wyniki współczesnych badań napisów. Zasady tworzenia napisów dla niesłyszących opracowała w 2012 roku Fundacja Kultury Bez Barier. W tym samym roku Ofcom opublikował wytyczne dla nadawców telewizyjnych w sprawie usług dostępu, a wśród nich napisów dla niesłyszących. W 2016 roku wytyczne w zakresie tworzenia napisów wydała Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji. Od 2010 roku badania preferencji użytkowników napisów prowadzi Instytut Lingwistyki Stosowanej Uniwersytetu Warszawskiego pod kierunkiem dr Agnieszki Szarkowskiej

Źródło: Dostępne Multimedia. Monika Szczygielska