Standard WCAG (z ang. „Web Content Accessibility Guidelines to zbiór reguł i zasad, które powinna spełnić strona internetowa aby była dostępna dla jak największego grona użytkowników a zwłaszcza dla osób niepełnosprawnych. Standard ten powstał już w 1999 roku jednak jego pierwsza wersja nie była wystarczająca aby osoba niepełnosprawna mogła swobodnie poruszać się po stronie www.
Dlatego WCAG stale się rozwijało, pojawiały się nowe zasady i reguły czego owocem było powstanie jego nowej wersji – WCAG 2.0. Dokument z wytycznymi powstał w 2008 roku i znacznie rozszerzał jego poprzednia wersję.
Dokument WCAG 2.0 zbudowany jest wokół czterech zasad:
- Postrzegalność – informacje oraz komponenty interfejsu użytkownika muszą być przedstawione użytkownikom w sposób dostępny dla ich zmysłów.
- Funkcjonalność – komponenty interfejsu użytkownika oraz nawigacja muszą być możliwe do użycia.
- Zrozumiałość – informacje oraz obsługa interfejsu użytkownika muszą być zrozumiałe.
- Solidność – treść musi być solidnie opublikowana, tak, by mogła być skutecznie interpretowana przez różnego rodzaju oprogramowania użytkownika, w tym technologie wspomagające.
Standard WCAG w drugiej wersji definiuje trzy poziomy zgodności strony internetowej z wytycznymi:
- A – najbardziej podstawowe wymagania wobec serwisu. Strona zgodna z tym poziomem daje możliwość ograniczonego poruszania się po niej osobom niepełnosprawny.
- AA – zawiera wszystkie reguły z poziomu A, ale i szereg dodatkowych, których spełnienie daje duże możliwości na odbiór strony przez osoby niepełnosprawne. Większość stron podmiotów i instytucji publicznych według ustawy powinien spełniać ten poziom standardu WCAG.
- AAA – najwyższy poziom zgodności, które często jest możliwy do wdrożenia tylko przez firmy specjalizujące się w tej dziedzinie. Obejmuje między innymi transkrypcję materiałów multimedialnych osadzonych na stronie www.
Przez ostatnie 11 lat pracowano nad rozszerzeniem i optymalizacją wytycznych standardu WCAG czego efektem było powstanie w 2018 roku WCAG w wersji 2.1.
Lista zmian jakiego wnosi nowa odsłona standardu WCAG 2.1:
- Orientacja – Zawartość powinna wyświetlać się i działać tak samo w każdej orientacji ekranu (pionowej/poziomej).
- Określenie przeznaczenia elementów wejściowych.
- Dopasowanie do szerokości – Zawartość na ekranie powinna być wyświetlana tak, by nie było konieczne przewijanie ekranu w poziomie.
- Kontrast elementów nietekstowych.
- Odstępy w tekście – Osoby słabowidzące powinny mieć możliwość zmiany odstępu między wierszami, akapitami, słowami i literami.
- Zawartość wyświetlana pod wskaźnikiem lub po oznaczeniu fokusem.
- Znakowe skróty klawiszowe.
- Limity czasowe – Jeśli brak aktywności może spowodować utratę danych, to należy poinformować o tym użytkownika. Przykładem może tu być zamknięcie częściowo wypełnionego formularza przelewu na stronie banku po kilku minutach bezczynności.
- Animacja po interakcji.
- Gesty wskaźnikowe.
- Anulowanie zdarzeń wskaźnika – Jeśli użytkownik przypadkiem dotknie jakiegoś elementu, to musi mieć możliwość anulowania związanej z nim czynności np. poprzez przesunięcie palca na inny element przed jego podniesieniem.
- Etykieta w nazwie.
- Wzbudzanie ruchem.
- Rozmiar celu – Jeśli jakiś element może być obsługiwany poprzez jego dotknięcie, to musi on mieć odpowiedni rozmiar (min. 44×44 piksele CSS).
- Współwystępujące mechanizmy wejścia.
- Komunikaty o stanie.
Poniżej wszystkie zasady standardu WCAG (od wersji 1.0 do wersji 2.1)
Zasada | Wytyczne | Kryterium sukcesu | Poziom |
1 – Postrzegalność | 1.1 – Alternatywa w postaci tekstu |
1.1.1 – Treść nietekstowa | A |
1.2 – Dostępność mediów zmiennych w czasie |
1.2.1 – Tylko audio oraz tylko wideo (nagranie) | A | |
1.2.2 – Napisy rozszerzone (nagranie) | A | ||
1.2.3 – Audiodeskrypcja lub alternatywa dla mediów (nagranie) |
A | ||
1.2.5 – Audiodeskrypcja (nagranie) | AA | ||
1.3 – Możliwość adaptacji – Odpowiednia (zrozumiała) pre zentacja zawartości |
1.3.1 – Informacje i relacje | A | |
1.3.2 – Zrozumiała kolejność | A | ||
1.3.3 – Właściwości zmysłowe | A | ||
1.3.4 – Orientacja – wyświetlanie treści w układzie poziomym, jak i pionowym |
AA | ||
1.3.5 – Określenie prawidłowej wartości | AA | ||
1.4 – Możliwość rozróżnienia – Ułatwienie percepcji treści |
1.4.1 – Użycie koloru | A | |
1.4.2 – Kontrola odtwarzania dźwięku | A | ||
1.4.3 – Kontrast (minimalny) | AA | ||
1.4.4 – Zmiana rozmiaru tekstu | AA | ||
1.4.5 – Tekst w postaci grafiki | AA | ||
1.4.10 – Zawijanie tekstu | AA | ||
1.4.11 – Kontrast dla treści niebędących tekstem | AA | ||
1.4.12 – Odstępy w tekście | AA | ||
1.4.13 – Treści spod kursora lub fokusa | AA | ||
2 – Funkcjonalność | 2.1 – Dostępność z klawiatury | 2.1.1 – Klawiatura | A |
2.1.2 – Brak pułapki na klawiaturę | A | ||
2.1.4 – Jednoliterowe skróty klawiszowe | A | ||
2.2 – Wystarczająca ilość czasu | 2.2.1 – Możliwość dostosowania czasu | A | |
2.2.2 – Wstrzymywanie (pauza), zatrzymywa nie, ukrywanie |
A | ||
2.3 – Ataki padaczki – Migotanie | 2.3.1 – Trzy błyski lub wartości poniżej progu | A | |
2.4 – Możliwość nawigacji | 2.4.1 – Możliwość pominięcia bloków | A | |
2.4.2 – Tytuły stron | A | ||
2.4.3 – Kolejność fokusu | A | ||
2.4.4 – Cel linku (w kontekście) | A | ||
2.4.5 – Wiele sposobów na zlokalizowanie strony |
AA | ||
2.4.6 – Nagłówki i etykiety | AA | ||
2.4.7 – Widoczny fokus | AA | ||
2.5 – Sposoby wprowadzania danych |
2.5.1 – Gesty punktowe | A | |
2.5.2 – Anulowanie kliknięcia | A | ||
2.5.3 – Etykieta w nazwie | A | ||
2.5.4 – Aktywowanie ruchem | A | ||
3 – Zrozumiałość | 3.1 – Możliwość odczytania | 3.1.1 – Język strony | A |
3.1.2 – Język części | AA | ||
3.2 – Przewidywalność | 3.2.1 – Po oznaczeniu fokusem | A | |
3.2.2 – Podczas wprowadzania danych | A | ||
3.2.3 – Konsekwentna nawigacja | AA | ||
3.2.4 – Konsekwentna identyfikacja | AA |
Ekspert ds. dostępności cyfrowej z 5-letnim doświadczeniem, mający na koncie ponad 500 audytów stron i aplikacji mobilnych. Jest absolwentem Akademii Morskiej w Gdyni. Poza pracą profesjonalną, jest pasjonatem sportu i psychologii, co przekłada się na jego funkcję prezesa Stowarzyszenia Aktywne Kosakowo. Jego zrozumienie technicznych i ludzkich aspektów dostępności pochodzi z połączenia wiedzy zawodowej z zainteresowaniami osobistymi.