4 stycznia obchodzimy Światowy Dzień Braille’a, święto ustanowione z inicjatywy Organizacji Narodów Zjednoczonych. Jest to dzień upamiętniający urodziny twórcy wypukłego pisma punktowego, z którego na co dzień korzystają miliony osób słabowidzących i niewidomych na całym świecie.
Podstawę alfabetu opracowanego przez Louisa Braille’a stanowi sześciopunkt. Są to dwie kolumny, w każdej z nich znajdują się 3 punkty, które ułożone są w kształcie prostokąta. Poprzez różną konfigurację i ilość punktów w sześciopunkcie można uzyskać 63 znaki. Istnieje brajlowska notacja matematyczna, chemiczna, a nawet muzyczna. Alfabet jest dostosowany do wszystkich języków świata.
Pismo, opracowane w XIX wieku przez niewidomego nastoletniego Francuza, odmieniło los wielu osób z dysfunkcją wzroku. Otworzyło im okno na świat i przyczyniło się do większej niezależności w codziennym życiu. Dzięki umiejętności samodzielnego pisania i czytania mają one możliwość komunikowania się z innymi, większy dostęp do edukacji i kultury, oraz możliwość podjęcia satysfakcjonującej pracy.
Wypukłe oznaczenia w alfabecie brajla coraz częściej można spotkać w przestrzeni publicznej, między innymi na poręczach schodów prowadzących na perony dworców kolejowych, na oparciach foteli w nowszych składach pociągów, na przyciskach w windach, na opakowaniach lekarstw oraz na mapach tyflograficznych, mających zobrazować najczęściej przestrzeń wewnątrz jakiegoś budynku.
Zastosowanie pisma punktowego jest bardzo szerokie. Do pisania i czytania nie zawsze wykorzystuje się tradycyjne maszyny brajlowskie i papier, dzięki rozwojowi tyflo informatyki coraz częściej używane są notatniki oraz monitory brajlowskie. Świadczy to o tym, że tradycje można z powodzeniem łączyć z nowoczesnością; nieustanny postęp technologiczny nie musi wypierać alfabetu Brajla, a jedynie może zmieniać sposób jego wykorzystania.
Testerka dostępności cyfrowej. Kształciła się w ośrodku dla osób słabo widzących i niewidomych w Bydgoszczy, a później studiowała w Gdyni na kierunku technik masażysta oraz pedagogikę.
Zdobywała doświadczenie zawodowe w klubie fitness. Aktywnie uprawia sport, reprezentując klub „Łuczniczka” w Bydgoszczy, grając w bowling i kręgle.
Brała udział w imprezach sportowych w Polsce i za granicą. Sport daje jej odwagę i motywuje do stawiania nowych celów.
W wolnym czasie czyta, spaceruje z psem i jeździ na rowerze.