Wymogi napisów w polskim prawie: Obowiązek Dostępności Dla Filmów na Stronach Internetowych
W Polsce obowiązuje prawo, według którego wszystkie filmy zamieszczone na stronach internetowych podmiotów publicznych muszą posiadać napisy. Podobnie jest ze stronami www projektów realizowanych z funduszy unijnych.
Do najczęściej publikowanych materiałów wideo na stronach internetowych instytucji publicznych należą:
- Zapisy i relacje z konferencji, szkoleń i posiedzeń.
- Spoty reklamowe.
- Filmy promocyjne.
- Wywiady.
Napisy do tego rodzaju filmów znacząco różnią się od napisów do filmów fabularnych. Muszą być bowiem dostępne dla każdego typu użytkowników. Powinny dokładnie przekazać wartość i merytorykę, którą niesie za sobą materiał wideo.
Kto w Polsce zajmuje się standaryzacją napisów do filmów?
Podstawę opracowania stanowią dokumenty załączone w aneksie oraz wyniki współczesnych badań napisów. Zasady tworzenia napisów dla niesłyszących opracowała w 2012 roku Fundacja Kultury Bez Barier. W tym samym roku Ofcom opublikował wytyczne dla nadawców telewizyjnych w sprawie usług dostępu, a wśród nich napisów dla niesłyszących. W 2016 roku wytyczne w zakresie tworzenia napisów wydała Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji. Od 2010 roku badania preferencji użytkowników napisów prowadzi Instytut Lingwistyki Stosowanej Uniwersytetu Warszawskiego pod kierunkiem dr Agnieszki Szarkowskiej
Jeśli chcesz się dowiedzieć więcej przeczytaj inne nasze artykuły.
Źródło: Dostępne Multimedia. Monika Szczygielska
Ekspert ds. dostępności cyfrowej z 5-letnim doświadczeniem, mający na koncie ponad 500 audytów stron i aplikacji mobilnych. Jest absolwentem Akademii Morskiej w Gdyni. Poza pracą profesjonalną, jest pasjonatem sportu i psychologii, co przekłada się na jego funkcję prezesa Stowarzyszenia Aktywne Kosakowo. Jego zrozumienie technicznych i ludzkich aspektów dostępności pochodzi z połączenia wiedzy zawodowej z zainteresowaniami osobistymi.